DANMARK OG TEMPELRIDDERNE, Foredrag ved Erling Haagensen – ID: 210907EHAffnTFK

7. september 2021 - 19:00 - 21:30

tirsdag den 7. september kl. 19.00 – ca. 21.30, inkl. 20 min. pause.

Bornholm kan vise sig at være den manglende brik i puslespillet om uforklarligt nøjagtige Middelhavskort fra 1200-tallet, hvilket vil gøre de bornholmske middelalderkirker/rundkirker til nogle af Europas vigtigste historiske bygninger.
I dette foredrag vendes blikket derfor mod de usædvanlige bornholmske middelalderkirker og fæstningen Hammershus. Vi skal se, hvordan de bornholmske rundkirker sandsynligvis indirekte blev årsag til, at den portugisiske konge John 2. afviste Columbus og hans plan om at finde søvejen til Indien. Kongen vidste nemlig på forhånd, at svaret ikke var at sejle mod vest, sådan som Columbus foreslog. Kongen vidste det sandsynligvis ud fra de astronomiske og geodætiske eksperimenter, som de portugisiske tempelriddere havde foretaget ved hjælp af kirkerne på Bornholm i 1200-tallet.

Erling Haagensen er forfatter, journalist og filminstrukør og har tidligere skrevet bogen:” Bornholms Mysterium – På sporet af Tempelherrernes hemmelighed og den glemte videnskab” samt andre bøger om Bornholms rundkirker og tempelherrerne. Han har bl.a. også haft et 20-årigt samarbejde med Henry Lincholn, forfatteren til bestselleren “Det hellige Blod og den hellige Gral.”
Se: www.merling.dk / www.gnilrem.com

Pris: 135/175 kr. for medlemmer/gæster.
Betaling: Beløbet betales ved indgangen.

7. september 2021

Frederiksberg C, København,1903Danmark