Close this search box.

HJERTETS HISTORIE: Fra åndeligt centrum til neutralt netværk v/Peter Ruge

20. februar - 19:00 - 21:30

I den almene menneskeforståelse er hjertet blot et fysisk organ.

Men fra oldtidens Egypten og frem til moderne tid var det center for identitet og spiritualitet.

I de seneste årtier begynder hjertet på ny at genvinde sin plads takket være den nye spiritualitet og nye perspektiver på hjerneforskningen.

Hjertet har en historie. Det har siden oldtiden har været genstand for en særlig opmærksomhed. Helt frem til 1700-tallet betragtede man i hele kulturen hjertet som menneskets egentlige center med en egen bevidsthed, og som mødested for Gud og menneske. Men med den medicinske opdagelse af, at hjertet er en pumpe, som driver blodets cirkulation, gik denne forestilling næsten tabt. Kun dagligsproget, poesien og kirkens salmer bevarede en fornemmelse af hjertets særlige status. I de seneste årtier år har videnskaben imidlertid opdaget så rige netværk af nerver i hjertet, at det giver mening at tale om det som ”en lille hjerne”. Hermed kan det måske igen blive muligt at opfatte hjertet som forankringssted for en særlig bevidsthed og for erfaringen af Ånd.

Om foredragsholderen:

Peter Ruge er præst, retræteleder og underviser på Præstehøjskolen indenfor faget kristen spiritualitet

——————————————————————————————————————

Foredraget bliver afholdt i TF’s lokaler

Pris: 90/120 kr for medlemmer/gæster.
Betaling: Beløbet betales ved indgangen.

#spiritualitet #åndelighed

ID: 240220PRUffnTFK

20. februar

Tilmeld nyhedsbrev