DRØMMETYDNING I DET ANTIKKE GRÆKENLAND, Foredrag ved Stefan Bang

Tirsdag den 24.maj 2022 kl.19.00 – 21.30, inkl. 20 min. pause

Stefan Bang, som er cand.mag. i Klassisk Græsk, fortæller om sit speciale, der omhandler det eneste overleverede værk om drømmetydning fra antikken. Hvad er det for et værk og hvad kan det fortælle om datidens drømmetydning, drømmetydere og drømmere?

Værket Drømmetydning (oldgræsk: Oneirokritika) er skrevet af Artemídoros fra Daldis, som var drømmetyder i senantikken. Værket består hovedsagelig af en lang liste over forskellige drømmebilleder og hvad de varsler om fremtiden. Dertil er der en indledning, hvor Artemidoros redegør for drømmenes væsen og forskellige principper for drømmetydning, som ikke altid er lige nemme at forstå. Vi ved stort set intet om forfatteren eller genren, for værket er det eneste af sin art, som er blevet overleveret til vore dage. Dog kan man i selve værket og andre steder i den antikke litteratur fornemme, at drømmetydning og drømmetydere har været noget, der hørte hverdagen til på linje med de andre typer af divination, man benyttede sig af for at blive klogere på fremtiden og sine valg. Jeg vil i foredraget give en indføring i, hvad det er for et værk, og diskutere, hvad det kan fortælle os om datidens tilgang til drømme. Jeg vil læse udvalgte passager op, som jeg har oversat (der findes ingen dansk oversættelse af værket) og desuden læse passager fra forskellige steder i den antikke litteratur, der fortæller noget om, hvordan drømme blev tolket og – ikke sjældent – mistolket af datidens mennesker.

Stefan Bang er uddannet i Klassik Græsk fra Københavns Universitet i 2017 og har de sidste tre år arbejdet på Glyptoteket med formidling og undervisning. I løbet af studiet havde han en særlig interesse for oldgrækernes divination og skrev opgaver om Oraklet i Delphi og om drømmetydning både som litterært fænomen og hverdagsfænomen.

Pris:   80/120 kr. for medlemmer/gæster.

Betaling: Beløbet betales ved indgangen.

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev for at få information om nye kurser og foredrag